Fiskalne blagajne, cijene, kvaliteta i njihova uloga u fiskalizaciji

S obzirom da se Hrvatska odlučila za način fiskalizacije preko „prijenosa podataka elektronički – softverskim rješenjem“ u fokus su sada stavljena software-ska rješenja – fiskalne blagajne, prije svega za ugostiteljstvo, trgovinu i usluge.

DOS kase se u većini ne mogu fiskalizirati

Veliki je broj korisnika koji izdaju račune putem starih DOS kasa u ovom slučaju fiskalizacije su prevaziđene. Također prevaziđeni su i  „slobodni strijelaci“ programeri,  koji svoja rješenja neće biti u mogućnosti certificirati za fiskalizaciju, što svakako ukazuje na veliki prostor na tržištu za certificirana programska rješenja.

Preko 50% vlasnika obrta i doo su starosne dobi do 44 godine što ukazuje da su zbog dosadašnje tehnološke educiranosti ovi korisnici spremni za nove tehnologije i rješenja poput touch screen aplikacija, vođenje poslovanja putem cloud-a kao i razmjenu i sinkronizaciju podataka.

Tu se svakako pojavljuju i financijske opterećenje za korisnike koji nemaju potrebnu opremu (računar) na kojem bi vodio svoje poslovanje putem desktop ili cloud aplikacije ili imaju staru opremu (više od 7 godina staru) koja nije u mogućnosti brzinom rada i kapacitetom zadovoljiti min konfiguraciju programa i razmjene podataka .

Vlada je izjavila da je cijena računara sa minimalnom konfiguracijom cca 3000 kn , što vidimo kao referentnu točku korisnika fiskalizacije po kojoj će plaćati opremu odnosno hardware. Odgovor na ove informacije o fiskalizaciji za sve obveznike fiskalizacije bio bi „meni“ koji korisnik može sam kreirati od jednog ili više davalaca usluga. Paket u kojem korisnik dobiva odličnu i stabilnu internet vezu, jednostavan program sa mogućnosti rada lokalno ili na cloud-u, te tablet jeftiniji od cijene računara preporučene od vlade. Model plaćanja bi bio kroz pretplatu/najam, a održavanje bi se prepustilo ovlaštenim distributerima.

Lijep primjer iskoristivosti tableta dolazi iz ugostiteljstva

U posljednje vrijeme veliki broj lokala ili restorana počinje koristiti tablete kao konobarsko sredstvo pri naručivanju. Sa obzirom da veliki broj ugostitelja ima velike terase i da je cijeli proces naručivanja veoma spor, a tableti sve jeftiniji (kindl fire cca 200€), smatramo da će se upravo u ovom segmentu desiti ekspanzija u ugostiteljstvu.

Isplativost ovog ulaganja za ugostitelje je velika, a povrat uloženih sredstava je brz odnosno max za cca 10 dana (povećana promjena grupe gostiju za jednim stolom tijekom dana, na još jednu grupu gostiju što rezultira dnevnim povećanjem profita od cca 25€ po samo jednom stolu dnevno.

Loše strane u fiskalizaciji

Loše strane u fiskalizaciji po svemu ovome je istina koja će se pokazati kroz vrijeme i u praksi.

Krajnji korisnik prije svega dobiva dodatni trošak:

  • Početni trošak kupovine računala (cca 3000-4000 kuna novo ili cca 1200-1500 kuna rabljeno)
  • POS pisač (cca 1500 kuna)
  • Najam ili kupovina programa - fiskalne blagajne (199 kuna/mj – 1490 kuna jednokratno)
  • Plaćanje obavezne internet konekcije (cca 100kuna/mj) 
  • Certificiranje (300 kuna jednokratno za period od 5 godina)  (FINA)
  • Naknada za modul XmlSigner 350,00 kuna / licenca jednokratno (FINA)

Proizvodi nisu dobri kao što im certifikati pokazuju

Također jedan od glavnih problema koje imaju korisnici fiskalizacije je i održavanje. Država previdi zakon i protokol koji se vrši prilikom njegove primjene. No u stvarnosti je drugačije. Uređaji jednostavno ne rade, internet veza puca i ne može se vršiti nesmetano izdavanje računa ili prenos prometa, serviseri se ne javljaju zbog loše pokrivenosti i organiziranosti. Programi imaju svoje bagove kao i bagove programa za fiskalizaciju (od strane države) koji nisu otklonjeni, proizvodi kupljeni u procesu fiskalizacije jednostavno nisu dovoljno dobri i kvalitetni kao što im certifikati govore.

Na kraju korisnici sve osjete na svojoj koži i sve to zbog neiskustva i nedovoljnog kvaliteta.

Zaboravli smo na kazne. Velike su,zaista velike.
Ali u ovome svemu ima nešto i dobro.

Dobre strane u fiskalizaciji

Dosadašnje usluge i proizvodi morat će ići na višu razinu kvaliteta i omjera cijena za tu kvalitetu. Korisnici će naučiti da koriste nove tehnologije koje će im pomagati u čuvanju i sticanju profita.
Svakodnevno će putem interneta biti u mogućnosti da prate svoje poslovanje u realnom vremenu i na brz način dobivat će preglede svih izvještaja poslovanja. Reakcije će biti brze, mjerljive i efikasne. Ostat će samo oni koji budu spremni da idu naprijed i pomaknu vrijednosti kako usluge tako i proizvoda.

Primjera radi, dovoljno je da usporedite rad dva uposlenika u istom rajonu i profitu koji prave za vas u nekom vremenskom intervalu da bi znali koliko vam je koji isplativ ili dobijete izvještaj za prodaju nekog artikla na današnji dan i isti taj dan prije godinu dana da bi znali gdje ste i što trebate poduzeti.

Također modeli plaćanja putem pretplate ili najma olakšavaju osim plaćanja i mogućnost izbora internet provajdera ili programa za izdavanje računa. Obično se dešava da kada vam prodaju program završe sa vama i veoma često se i ne javljaju na telefon kada ih trebate, tako da je najam odlična stvar u slučaju da podrška ili održavanje nisu dobri.

Jednostavno testirate drugi proizvod odnosno fisklane blagajne ili uslugu i ako mislite da vam odgovara, promijenite.

Piše: , ugostitelj sa preko 20 godina radnog iskustva, i jedan od osnivača POS Sector programa za restorane i barove

comments powered by Disqus
Pratite nas na Google+ Učitavam...